סקירה שבועית

סקירה שבועית אינטראקטיב ישראל – מחלקת מחקר

11.10.20

תקציר
סיכום שבועי של מדדי מניות – חבילת סיוע נוספת בדרך?
הבחירות בארה”ב מתקרבות, איך הן צפויות להשפיע על שוק המניות?
מה קורה עם החיסון לקורונה?
מניות בכותרות – טסלה לאן?

 

 

סיכום שבועי של מדדי מניות – חבילת סיוע נוספת בדרך?

ביום שישי בורסות וול סטריט נסגרו בעליות בדרכן לשבוע הטוב ביותר מאז יולי, שבוע במהלכן מדד S&P 500  עלה 3.9% והנאסדק עלה 4.6%.

העליות ביום שישי הגיעו לאחר שהבית הלבן אותת על נכונותו לאשר חבילת תמריצים רחבה.

נשיא ארה”ב דונלד טראמפ אמר בסוף השבוע כי הוא מעוניין באישור חבילת תמריצים נוספת נוכח מגפת הקורונה.

טראמפ כיוון לכך שחבילה זו תהיה גדולה יותר בהיקפה הן מזו שהדמוקרטים בקונגרס מציעים והן מזו שמציעים הרפובליקאים. מדבור על סכום של כ-1.8 טריליון דולר.

נזכיר כי רק בתחילת השבוע קטע טראמפ את השיחות על אישור חבילת תמריצים, והכריז כי המו”מ יחודש רק לאחר הבחירות.

בהמשך השבוע חזר בו, ואמר כי יסכים לחבילת סיוע מצומצמת יותר לפני הבחירות, וכאמור בשישי  הודיע כי הוא מעוניין באישור חבילה גדולה אף יותר מזו הנדונה בקונגרס.

גם הפד ממשיך לסייע לשווקים והחליט לרכוש אג”ח ממשלתי ואג”ח מגובה משכנתאות בהיקף של 120 מיליארד דולר לחודש והוא ישקול להגדיל את היקף הרכישות בחודש נובמבר.

השוק המקומי עלה בשבוע שעבר בין השאר בגלל הטלת הסגר שהוריד את מספר הנדבקים היומי מהנגיף, מה שהיה צפוי שיקרה.

מספר הנדבקים ביום בישראל ירד ל-4,000 מ-9,000 לפני הסגר, אך הוא עדיין הגבוה בעולם לפי המדד של מספר הנדבקים למיליון.

שיעור הבדיקות החיוביות ירד ל-9% מ-15%, כאשר בריכוזים חרדיים כמו בני ברק הוא עומד על 24%. בהשוואה לעיר ניו-יורק (הכוללת את מנהטן, ברוקלין, קווינס, ברונקס וסטייטן איילנד) ששם יש בקירוב אותו מספר תושבים כמו בישראל (8+ מיליון לעומת 9+ מיליון בישראל), מספר הנדבקים היומי לפי הדווח האחרון הוא 625. שיעור הבדיקות החיוביות הוא 1% אך במרכז החרדי Borough Park שבברוקלין השיעור הוא 8%.

התחלואה הגבוהה בישראל כתוצאה מהנגיף זו סיבה עיקרית לכך שמדדי המניות  המשקפים את הפעילות בעיקר בשוק המקומי כמו ת”א 35 מראים תשואות שליליות מתחילת השנה בגלל ההאטה הכלכלית.

בזמן שבישראל אנו נמצאים בשלבים המאוחרים של הסגר וכבר החלו תכניות ליציאה הדרגתית במידה והמספרים ימשיכו לרדת, בארה”ב ובאירופה ישנה עליה מתחדשת והמספרים באירופה מגיעים כבר לסמפרי שיא, דבר שבהחלט עשוי להוביל לסגרים נוספים כפי שעלו לדיון במספר מדינות וכתוצאה מכך לפגיעה כלכלית נוספת. לאור זאת

בהחלט ברור כי כלכלות העולם יצטרכו עוד סיוע רב בהמשך, פיסקאלי לצד מוניטארי.

 

הבחירות בארה”ב מתקרבות, איך הן צפויות להשפיע על שוק המניות?

הבחירות לנשיאות ארה”ב יתקיימו ב-3 לנובמבר. הסקרים צופים לביידן יתרון של 10% על טראמפ.

אך בשיטת הבחירות הקיימת בארה”ב זה לא בהכרח מבטיח ניצחון לביידן.

בנוסף, יש אי וודאות גדולה מה יהיה שיעור ההצבעה במדינות שונות בגלל הקורונה.

אחת ההשפעות האפשריות הוא על מס החברות. טראמפ הוריד את שיעור המס ל-21% מ-35%, שזו אחת הסיבות לעליות בוול סטריט מאז שטראמפ נבחר. מאידך, ביידן צפוי להעלות את שיעור המס שזה פחות טוב לשוק. אך כאמור, אם ביידן ייבחר זו לא תהיה הפתעה לפי הסקרים וייתכן שזה כבר מגולם בשוק.

נציין שמדד התנודתיות (או “הפחד”) VIX נסגר בשבוע שעבר ב-25, שזה בקירוב כפול מרמה של 12.5 בשנת 2019.

המשמעות היא שלמרות העליות בוול סטריט מאז המפולת של חודש מרץ, קיימת בשוק אי וודאות גדולה הן בגלל הקורונה והן בגלל הבחירות, בזה הסדר.

אנחנו מאמינים כי שבדומה ל־2016, לא משנה מי יבחר בטווח הקצר אנחנו נחווה עליית תשואות, בעיקר באג”ח הארוכות, שזה יהיה תהליך הפנמה שכל הכסף ששופכים יצטרך להגיע ממקור כלשהו, שילך ויתייקר. שוק המניות אומנם לא זול, אבל כפי שציינתי בעקבות הקורונה כן נוצרו הזדמנויות בסקטורים מסויימים.

היסטורית, שנת בחירות ומועמד רפובליקני שרץ למועדות שנייה טובים לשוק המניות.

הסקרים האחרונים מראים סיכויים שווים לטראמפ וביידן.

אם ביידן ייבחר, הוא צפוי להעלות את מס החברות אחרי שטראמפ הוריד את המס.

תוספת המיסים שייגבו יעוברו בחלקם לציבור באופן של תוכניות כלכליות ובריאותיות שונות. מכל מקום, זה יפגע ברווחי החברות ועשוי לגרום לשוק מניות חלש יותר. הבחירות לנשיאות יהיו ב־3 בנובמבר והרבה תלוי מה יקרה עם נגיף הקורונה.

המדיניות של טראמפ היא לתמוך בכלכלה גם אם זה בא על חשבון תחלואה גבוהה ושוק המניות אוהב את זה וזה התבטא בעליות השערים בוול סטריט.

מבחינתו הרחבה כמותית והזרמת כסף לשווקים וריבית אפסית הם כלים אקוטיים והם אלו שגם שתמכו בשווקים וסייעו להם לצאת מהמשבר הרבה יותר מהר מאשר הכלכלה הריאלית.

טראמפ גם מעוניין להתחיל חיסון ראשוני לקורונה לצוותי רפואה עוד לפני הבחירות למרות שחיסון לציבור לא יהיה זמין לפני מחצית שנת 2021, לפי הערכות ארגון הבריאות העולמי.

 

מה קורה עם החיסון לקורונה?

עד לפני כמה זמן טראמפ דיבר על אפשרות שיהיה חיסון לקורונה  עוד לפני הבחירות לנשיאות.

כיום זה לא סביר שיקרה בשנת 2020 אלא רק במהלך 2021.

יש כיום כ-150 חברות בעולם שעובדות על מציאת חיסון, כאשר בשלב 3 יש רק 10 חברות. 2 חברות מובילות בשלב 3 הן מודרנה (MRNA) ופייזר (PFE). שתיהן עובדות על אותה סוג חיסון שהוא חדשני בכך שהוא לא מחדיר לגוף נגיף מומת אלא הוא שולח לגוף מולקולה פולימרית RNA שתפתח בגוף נוגדנים להילחם בנגיף הקורונה.

שיטה זו נקראת mRNA (messenger RNA). לאחר אישור החיסון על ידי ה-FDA יש לייצר אותו (תהליך שכבר התחיל בחלקו טרם האישור) ולהפיץ אותו. האחסון של סוג זה של חיסון צריך להתבצע בטמפרטורות מאוד נמוכות בין 20 (-) ל-40 (-) צלסיוס שזה עניין מורכב, אם כי פתיר, וזאת בהשוואה לחיסונים שאפשר לאחסן אותם בטמפרטורת החדר.

בנוסף, בחיסונים אלו יש צורך בשתי זריקות בהפרשי זמן של כחודש. מאידך, יש חיסונים אחרים לפי שיטות אחרות שבהם יש צורך רק בזריקה אחת. המשמעות היא שנצטרך לדעת איך לחיות עם הנגיף גם בשנת 2021 וחובה לשמור על הנחיות של חבישת מסיכה, מניעת התקהלויות ושמירת מרחק.

 

מניות בכותרות – טסלה לאן?

IBM עלתה בשבוע שעבר 6% ל-127.79 לאחר שהחברה הודיעה שהיא תפצל את עסקיה ל-2 חברות ציבוריות כאשר האחת תעסוק בתחום המסורתי של הפעילות והשנייה תתמקד בעסקי “ענן” ובינה מלאכותית.

אפל (AAPL) עלתה בשבוע שעבר 3.5% ל-116.97 כאשר השוק מחכה להשקת האייפון החדש ב-13 לאוקטובר, אם כי יש החוששים מלחץ מכירות אם לא יהיו בו חידושים משמעתויים.

טסלה (TSLA) עלתה בשבוע שעבר 4.6% ל-433.95 לאחר שחברת המכוניות החשמליות הטובה בעולם הודיעה על 139,300 רכבים שנמסרו ברבעון השלישי שזה 50% יותר מהרבעון הקודם. יהיה מעניין לראות את קצב מסירת הרכבים של החברה ברבעונים הבאים.

טסלה נחשבת לחברת הרכבים החשמליים הטובה בעולם והיא כיום חברה רווחית. לרוב האמריקנים יש אפשרויות לטעינה ביתית וטווח הנסיעה של טסלה הוא כ-600 ק”מ. יש כמובן גם אפשרויות הטענה בדרכים. דוחות טסלה לרבעון השני של השנה היו טובים והראו על מכירות של 90,650 רכבים. במחצית שנת 2020 היה גידול של 13% ברכבים שטסלה מסרה בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. מאידך, ג’נרל מוטורס (GM) ופורד (F) מכרו ביחד במחצית 2020 כ-2,000,000 רכבים, כ-22% פחות מאשר במחצית הראשונה של 2019 וזאת בגלל משבר הקורונה. הדבר בא לידי ביטוי בביצועי המניות של שתי חברות אלו, שירדו כאמור מתחילת השנה.

בטסלה אין את זיהום האוויר הקיים במכוניות המונעות בדלק ומדינת קליפורניה כבר קבעה יעד של אפס זיהום אוויר מרכבים עד שנת 2030. לכן, צפוי להיות שם מעבר לרכבים חשמליים. השוק חושב שהפוטנציאל של טסלה הוא להיות חברה מובילה גם בתחום המכירות ולא רק מבחינת שווי שוק.

נראה שבעידן הקורונה יש לטסלה יתרונות נוספים. ראשית, החברה נחשבת ומתומחרת כחברת הייטק וניתן להזמין רכבים און-ליין בכל הצבעים והשידרוגים.

שנית, יש ברכב הרבה פחות חלקים נעים בהשוואה לרכבים שמונעים בדלק ולכן הרבה פחות צורך לקחת את הרכב למוסכים. שלישית, בכניסה לתחנת דלק יש חשיפה אפשרית לנגיף הקורונה.

החל מתור מכוניות בדרך למילוי דלק וכלה במשאבת התדלוק שייתכן והנגיף עבר אליה מאלו שתדלקו בה לפניך. בהקשר זה, נסיעה בטסלה חשמלית היא אפשרות עדיפה.

מאידך, טסלה היא יחסית יקרה בהשוואה למתחרות שלה.

הדגם הזול שלה נמכר בכ-37,000 $ ומכונית של ג’נרל מוטורס מאותו גודל נמכרת

ב-27,000 $. יש אפוא פער של 10,000 $ עד 20,000 $ בין טסלה לרכבים מקבילים המונעים בדלק, תלוי בגודל ורמת הגימור של הרכב.

מרכיב משמעותי בפער המחירים הוא עלות הבטרייה. למרות שמבחינה תפעולית, טסלה זולה יותר לתפעול מאשר רכב שמונע בדלק, מבחינת המחיר היא עדיין יקרה.

לכאורה, טסלה נמצאת כאן בבעייה. על מנת להגדיל את טווח הנסיעה של הרכב החשמלי צריכים בטרייה יותר גדולה שזה אומר נפח אכסון ומשקל יותר גדולים ועלויות ייצור גבוהות יותר.

אפשר כמובן להוזיל את מחיר המכונית אם ישימו בטרייה יותר קטנה שטווח הנסיעה שלה יהיה נאמר, 200 ק”מ במקום 600 ק”מ, אבל אז מי יקנה את המכונית? יש כאן אתגר הנדסי שטסלה החליטה לפתור אותו.

יום הבטרייה – Battery Day

ביום שלישי שעבר ה-22 לספטמבר 2020, טסלה כינסה אסיפת בעלי מניות באירוע שטסלה קראה לו “יום הבטרייה” שבה נאמו יו”ר ומייסד החברה אלון מסק (Elon Musk) ואחרים. בגלל מגבלות הקורונה, האסיפה התקיימה באוויר הפתוח כאשר המשתתפים באו במכוניות שלהם (טסלה, כמובן) והם ישבו ברכבים לפני במה מוגבהת שעליה נאם מסק והם צפרו ברכבים כשהיה צריך, במקום מחיאות כפיים.

מאסק השווה את ההתפתחות הטכנולוגית של טסלה לאלו של מטוסים. בראשית דרכם, מטוסים התייחסו לדלק שהם היו צריכים לקחת כאל מטען והיו לכך מגבלות נפח רציניות אבל לאחר זמן מהנדסי התעופה שמו את מיכלי הדלק בתוך הכנפיים ופתרו בכך את בעיית האכסון.

טסלה תפעל באותו אופן. היא בשלבים של הקמת מפעלים לייצור בטריות שיהיו להן צורה של צילינדר והם יהיו חלק מהמבנה של המכונית ולא כמטען נוסף. טסלה פיתחה שינויים טכנולוגיים מתקדמים בבטריות שהן יהיו בנוסף, זולות יותר, טווח נסיעה גדול יותר ופחות משקל.

תכנון זה יקטין  ב-370 את מספר החלקים ברכב, יוריד את המשקל ב-10% ויאפשר יותר מקום לנוסעים ומטען. ניתן לאמר שבהקשר זה, טסלה היא אכן חברת הייטק כפי שהשוק מתמחר.

התחזית היא שבעוד 3 שנים, טסלה תוכל למכור מכוניות החל מ-25,000 $, הוזלה משמעותית של 12,000 $ לעומת המחיר הזול כיום. במחיר כזה יהיה יותר כדאי לקנות מכונית טסלה מאשר רכב שמונע בדלק וייתכן שזה מה שהשוק מתמחר כיום מבחינת מחיר המנייה ושווי שוק של טסלה.

 

 

 

 

 

הכותב הינו מנהל השקעות בבית ההשקעות אינטראקטיב ישראל, העוסק בניהול השקעות. אין לראות במאמר זה משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או הצעה לרכישת יחידות הקרן ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד, ואין לראות במידע ייעוץ ואין הוא מהווה תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ”ל שימוש כלשהו – עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית.